Her vil vi løbende bringe rettelser til årbøger og kalendere.
Her vil vi løbende bringe rettelser til årbøger og kalendere.
Årbog 2020, s. 32, 2. spalte:
Alle mål vedrørende skonnerten Agnete er ikke i meter men engelske fod.
Kalender 2020 april:
I skriver kutter ”ODA” strandede ved Gødelen under en stormflod og blev bjerget ind i kanalen.
Det er også korrekt. Gødelen et sted nederst i Ringkøbing Fjord. (Ikke ved Agger Tange). Det fremgår ikke hvordan man fik skuden ud.
Inden kammerslusen ved Hvide Sande blev taget i brug i 1930, var der en gennemsejling syd i fjorden ved Gødelen, men der var problemer med tilsanding, som forhindrede større fartøjer i at bruge den. Det er sandsynligt ”ODA” er kommet den vej ud.
Fiskefartøjerne fra Gødelen var registreret under V – Varde, men blev senere flyttet til RI – Ringkøbing. I 1930 var der 8 fartøjer med V nr. Man kan læse om det i gamle bøger.
Da jeg begyndte at køre for Forsikringen, var der stadig et fiskefartøj registreret under V i den sydlige del af fjorden. ”ODA” blev fra ”fødslen” forsynet med en 20 HK 4 takt petroleumsmotor fra Frederikshavn Motorfabrik (Gamma).
Da vi købte skuden i sin tid, var der en 2 takt Vølund, som for længst havde oplevet sine bedste dage. Vi fik derfor en ny 2 cyl. Hundested motor på 44 HK med 3 bladet skrue installeret. Da vi var på HMF for at købe motoren, sagde en ældre, erfaren montør til os: Køb ikke denne motor. Køb en 1 cyl. med 2 bladet skrue, som kan komme ud og få fat i noget vand. Han have ret.
Mogens Bilde.